Hyvinvointialueella halu kohti laajempaa integraatiota ja asiakaslähtöisiä palveluja
-

Julkaistu

Hyvinvointialueella halu kohti laajempaa integraatiota ja asiakaslähtöisiä palveluja

Marraskuun alussa lähetettiin noin 700 vastaajalle kysely, jossa kysyttiin millainen organisaatiomalli palvelisi parhaalla mahdollisella tavalla alueen asukkaita ja hyvinvointialueen työntekijöitä sekä vastaisi uudistuksen tavoitteisiin. Kyselyn perusteella Pohjois-Savossa on muutosvalmiutta ja uskallusta ideoida rohkeasti uudenlaisia tapoja järjestää toimintaa ja palveluita.   

Esihenkilöiden, henkilöstön ja johdon edustajille suunnatun kyselyn lisäksi vastaavaa osallistavaa kyselyä suunnitellaan parhaillaan koko henkilöstölle.  

Vastausten perusteella Pohjois-Savossa on selkeästi muutosvalmiutta ja uskallusta ideoida rohkeasti uudenlaisia tapoja järjestää toimintaa ja palveluita.  

- Vastausten perusteella yhteistä on tavoite rakentaa yhdessä entistä asiakaslähtöisemmät palvelut, sanoo hyvinvointialueen vastuuvalmistelija Jussi Lampi.  

Tuleva muutos myös huolestuttaa, mutta siitä huolimatta suurin osa vastaajista suhtautuu siihen myönteisesti.  

- 62 prosenttia vastaajista suhtautuu hyvinvointialueeseen myönteisesti ja valmistelee uutta hyvällä mielin. 33 prosenttia suhtautuu muutokseen neutraalisti ja 5 prosenttia kielteisesti. Huolta kannetaan muun muassa palveluiden saatavuudesta, muutosjohtaja Leila Pekkanen kuvaa.

Asiakaspalvelua ja lähiesihenkilötyötä

Tärkeimmiksi asioiksi vastaajat nostivat hyvinvointialueen rakentamisessa asiakaslähtöisyyden yli vanhojen palvelurajojen, henkilöstön tasa-arvoisen palkkauksen ja johtamisen kehittämisen.  

- On tärkeää, että asiakkaan koko tilanne on jonkun ”hallussa” ja asiakas ohjataan oikeaan palveluun heti, kirjoitti yksi vastaajista.  

- Lähiesihenkilötyö nostettiin kyselyssä isoon arvoon ja sitä tulee uuden järjestelmän tukea. Siellä rajapinnassa ja arjessa muutos käytännössä tehdään, muutosjohtaja Pekkanen sanoo.

Sähköisiä palveluja kotisohvalle

Moneen kertaan vastauksista nousi esiin, että palvelun pitää olla sujuvaa asiakkaalle. Ei pompottelua, vaan yksinkertaiset hoitopolut ja perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon ja sosiaalihuollon välinen sujuva työnjako ja yhteistyö. 

Kasvokkain tapahtuvien tapaamisten rinnalla ideoitiin myös sähköisiä palveluja. Osa palveluista tuotaisiin kotisohvalle, ja ne olisivat saatavilla vuorokauden ympäri. 

Osaavan työvoiman riittävyys on selkeä tulevaisuuden haaste. Sitä taklaamaan vastaajat ideoivat osin sähköisiä palveluja, työn kehittämistä, työnkiertoa, kouluttautumista ja ulkomaisen työvoiman käyttöä.  

Yhtä lailla tärkeäksi nähtiin myös, että henkilöstöllä on käytössään tehokas kanava palautteille ja kehitysehdotuksille ja että asiakkaat otetaan myös mukaan työn kehittämiseen. 

Saatuja vastauksia hyödynnetään jatkotyössä, lopulliset päätökset asiasta tekee aluevaltuusto alkuvuoden aikana.   


Piditkö uutisesta? Jaa se kaverille!